Střední průmyslová škola a obchodní akademie v BruntáleLogo střední průmyslové školy a obchodní akademie v Bruntále

TISKOVÁ ZPRÁVA LABORATOŘ VIRTUÁLNÍ REALITY

Tisková zpráva

VIRTUÁLNÍ LABORATOŘ V BRUNTÁLE ZKVALITNÍ VÝUKU ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ

Bruntál, 22. června 2015 – Bruntálská průmyslovka slaví úspěchy při získávání evropských dotací. Letos se jí podařilo získat 5 mil. Kč na rozvoj virtuální laboratoře z ROP Moravskoslezsko. Ta poskytne studentům interaktivní fotorealistickou 3D prohlídku dolu s důlními stroji, formy pro lisování plastů, moderní kotelny a celé řady témat z oblastí strojírenství, dopravních prostředků, fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí již na začátku školního roku.

 

Nová laboratoř bude mít zásadní přínos především pro žáky školy. Zejména velmi usnadní pochopení složitých strojních mechanismů. Žáci se budou moci podívat, jak pracují zevnitř. V reálném prostředí to však není možné. „Virtuální realita je technologie, která vám dovolí stát se součástí děje. Jakmile nasadíte brýle, ocitnete se na jiném kontinentě, na Měsíci nebo uvnitř stroje či zařízení. Představte si, že si projdete běžící motor, podíváte se, jak vybuchuje palivo a letí výfukem ven.“ popisuje výhody virtuální reality ředitel školy Ing. Petr Černý. Ačkoliv je nastavení děje z hlediska programování a tvorby digitálních modelů časově náročné, princip virtuální reality je jednoduchý. Základem jsou 3D brýle, které vytváří iluzi trojrozměrného světa. To vše dovoluje se rozhlížet ve virtuálním prostředí.

 

Projektový tým bruntálské průmyslovky má bohaté zkušenosti s tvorbou animací a videí z předchozího projektů Z těchto projektů čerpá kolektiv animátorů již zpracované digitální modely stěžejních strojních zařízení jako je například čtyřdobý motor, planetová převodovka, parní turbína nebo lopatkové čerpadlo. Nechybí však ani modely z oblastí fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí. Všechny tyto obory doplní modely zařízení již zmiňovaných spolupracujících firem – důl s důlními stroji, forma pro lisování plastů a moderní automatický kotel na tuhá paliva.

 

Vytvořené digitální modely jsou dále upravovány ve speciální aplikaci Unreal engine. Ta se používá pro vývoj počítačových her. V aplikaci probíhá úprava modelů tak, aby vypadaly jako živé a vyučující mohli postupně skrývat jednotlivé díly – od velkých součástí až po ty nejmenší komponenty. Názorným příkladem je právě model čtyřdobého spalovacího motoru. Pokud bude chtít vyučující studentům popisovat píst nebo klikovou hřídel, ostatní komponenty zprůhlední nebo zcela skryje. Studenti tak mají jedinečnou příležitost stát se součástí děje spalovacího okruhu čtyřdobého motoru.

 

Motivovat studenty ke studiu techniky je stále složitější. Studenty středních škol je nutné inspirovat a je hlavně na učitelích, aby jim dokázali, že cesta k vědomostem může být zábavou – vždyť budoucnost se skrývá v technickém myšlení.

 

Řešitelé projektu již připravují seminář, na kterém vám představí virtuální laboratoř včetně živých ukázek 3D projekcí – ty doplní zajímavá ukázka vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift.

 

 

Ing. Marek Pagáč,

animátor/programátor SPŠ a OA Bruntál

www.spsoa.cz

 

Popis přiložených fotografií:

  1. Virtuální laboratoř rozšíří studentům představivost o probírané látce
  2. Vizualizace digitální modelu alternátoru
  3. Živé ukázky na semináři doplní vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift

 

Fotografie v plném rozlišení jsou k dispozici na adrese http://archiv.spsoa.cz/foto-virtlab.zip.

Foto autor: Jiří Pánek

 

Kontakt pro média:

Ing. Jan Meca (Projektový manažer)
tel.: (+420) 555 559 736
mail: meca@spsoa.cz
www.spsoa.cz

 

Poznámka pro editory:

Škola je významnou vzdělávací institucí v okrese Bruntál s dlouhodobou tradicí zaměřenou především na oblast automobilového a strojírenského průmyslu. Z původních dvou školských zařízení vznikla 1. 7. 2013 v důsledku optimalizace jedna organizace s názvem Střední průmyslová škola a Obchodní akademie, Bruntál, p. o.  V současné době je naše škola významným školským zařízením v Moravskoslezském kraji a zájemcům o studium nabízí úplné středoškolské vzdělání ukončené maturitní zkouškou v oborech Strojírenství, Dopravní prostředky, Informační technologie a Obchodní akademie.

 

Poznámka k projektu:

Projekt je financován z ROP Moravskoslezsko. Registrační číslo projektu: CZ.1.10/2.1.00/33.01679 s celkovým
rozpočtem 5.001.438,- Kč.


Vloženo: 20/08/2015 | Počet zobrazení: 1885x | Vložil: Ing. Jan Meca




nahoru
Vyhledávací formulář