• Automobilový průmysl

    Základní informace

    STUDIJNÍ OBOR: DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY (KKOV: 23-45-M/01)

    Tento obor je určen pro malé nebo velké nadšence motorismu.

    Automobilový průmysl je čtyřletý maturitní obor, který žáka směřuje ke komplexním dovednostem v oblasti automobilového průmyslu. Základem vzdělávání je vyvážené propojení teoretických a praktických znalostí vycházejících ze strojírenství a znalostí silničních vozidel. Ve školních dílnách je výuka založena na praktických zkušenostech. Vzdělávání je založeno na přístupu k moderním technologiím, cílem je rovněž progres u žáků v oblasti softskills, podnikavosti a zodpovědnosti. Důležitý faktor motivace žáka zajišťuje v 2. a 3. ročníku jeho volba v rámci duálního vzdělávání.

    Součástí studia je bezplatné získání řidičského oprávnění pro osobní a nákladní automobil, tj. B+C.

    Kromě všeobecně vzdělávacích předmětů se žák v rámci studia seznámí s následujícími oblastmi:

    • Diagnostika silničních vozidel
    • Znalost konstrukce a systémů silničních vozidel
    • Opravy silničních vozidel
    • Činnosti technika autoservisu
    • Modelování a 3D tisk
    • Znalost měřidel
    • Robotika a automatizace
    • Získání řidičských oprávnění B+C
    • Softskills, podnikavost a zodpovědnost

    Dle nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (NV č. 211/2010 Sb.) sdělujeme, že příslušný obor nevyžaduje stanovení zvláštních zdravotních požadavků.

    Obsah zaměření

    Výstupem vzdělávání je absolvent, který má znalost konstrukce a systémů vozidla, je schopen jej diagnostikovat a opravit, umí vymodelovat pomocí PC (SolidWorks) části vozidla, má potřebné znalosti pro zajištění jejich výroby a v metrologické laboratoři změřit.

    Učební plán

    Učební plán od 1. 9. 2024
    23 – 45 – M/01 Dopravní prostředky
    Zaměření: Automobilový průmysl
    Kategorie a názvy předmětů 1.roč 2.roč 3.roč 4.roč Celkem
    2024 2025 2026 2027
    A. Povinné vyučovací předměty
    Všeobecně vzdělávací předměty
    Jazykové a estetické vzdělávání
    Český jazyk a literatura 3 3 2 2 10
    Anglický jazyk 3 3 2 3 11
    Seminář z českého jazyka 2 2
    Společenskovědní vzdělávání
    Základy společenských věd 2 2 4
    Matematické vzdělávání
    Matematika 4 3 3 2 12
    Přírodovědné vzdělávání
    Fyzika 2 2 4
    Chemie a ekologie 2 2
    Vzdělávání pro zdraví
    Tělesná výchova 2 2 2 2 8
    Povinně volitelný předmět
    Seminář z matematiky 2 2
    Seminář z anglického jazyka 2 2
    Seminář z podnikání (2)
    Seminář z fyziky (2)
    Informatické vzdělávání
    Informatika 2 2 4
    Aplikační software 2 2
    CELKEM VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ ČÁST 21 18 13 17 69
    Odborné vzdělávací předměty
    Ekonomické vzdělávání
    Ekonomika 3 3
    Odborné předměty
    Modelování a 3D tisk (M) 2 2 2 2 8
    Kontrola a měření 2 2 4
    Řízení motorových vozidel 2 2
    Silniční vozidla (M) 2 2 2 2 8
    Automatizace 2 2 4
    Strojírenství (M) 2 2 2 6
    Učební praxe
    Automobilní praxe (M) 3 3 4 3 13
    Duální vzdělávání 2 2 12
    Maturitní projekt (M) 3 2 4
    Společná praxe 2 2
    CELKEM ODBORNÁ ČÁST 11 19 22 14 66
    CELKEM 33 34 31 31 129
    B. Nepovinné vyučovací předměty
    Sportovní hry x x x x
    minimální počet hodin v ročníku 29
    disponibilní hodiny 30
    minimálně  (cekem hodin) 128
    (M) – volitelný maturitní předmět
    APS – Aplikační software
    INF – Informatika
    KOM – Kontrola a měření
    RMV – Řízení motorových vozidel
    AUT – Automatizace
    SIV – Silniční vozidla
    STR – Strojírenství
    UCPa – Automobilní praxe
    SPX – Společná praxe
    MAP – Maturitní projekt (M)
    MOD -Modelování a 3D tisk
    ADG – Autodiagnostika

    Odborné předměty

    Strojírenství

    • Předmět Strojírenství tě naučí porozumět konstrukci strojů a jejich součástem, jako jsou šroubové spoje, hřídele, závity nebo ložiska. Tento obor rozvíjí logické a analytické myšlení, což ti pomůže v řešení technických problémů. Absolventi strojírenství jsou vysoce žádaní na trhu práce a mají široké možnosti uplatnění v různých průmyslových odvětvích.

    Modelování a 3D tisk

    • Naučíš se kreslit kótované náčrtky strojních dílů. Začneš modelovat 3D objekty a 3D sestavy, vytvářet jejich simulace v CAD softwarových nástrojích, kterými je škola vybavena. Pomocí 3D tisku můžeš proměnit 3D modely v reálný výrobek. Naučíš se vytvářet technické výkresy pro výrobu tak, aby byly čitelné pro technické pracovníky a pro CNC operátory.

    Kontrola a měření

    • Předmět Kontrola a měření je odborný předmět, který má za úkol formovat technické myšlení žáka. Žáci se naučí používat měřicí techniku a získávají přehled o základech měření včetně zpracování výsledků. Předmět také přispívá k hlubšímu pochopení fyzikálních zákonů a jejich aplikaci v mechanice. Předmět se dělí do čtyř částí, a to: měření rozměrů, technologická měření, zkoušení provozních hmot a mechanika. Škola využívá k výuce Kontroly a měření moderně vybavenou laboratoř včetně programového vybavení a přístrojů, jako například trhací stroj, videomikroskop a 3D měřící souřadnicový stroj.

    Řízení motorových vozidel

    • Cílem předmětu řízení motorových vozidel je poskytnout žákům odborné znalosti, dovednosti a návyky potřebné pro zabezpečení provozuschopnosti dopravních prostředků a řízení motorových vozidel. Další neméně významnou částí je posílení zodpovědnosti a svědomitosti při řízení a ovládání vozidel, rozvoj komunikativních a motorických schopností tak, aby se žáci dokázali bezpečně pohybovat v silničním provozu.

    Opravy a údržba vozidel

    • Cílem předmětu Opravy a údržba vozidel je seznámit žáka s problematikou nejčastěji používaných postupů, vybavením a diagnostickými zařízeními používanými v oblasti hledání závad, diagnostiky a oprav dopravních prostředků. Žáci tak získají předpoklady pro samostatnou práci v servisní oblasti a oprav vozidel.

    Silniční vozidla

    • Tento předmět je pilířem pro pochopení konstrukce, účelu, principů a částí silničních vozidel. Poskytuje žákům odborné znalosti, dovednosti a návyky potřebné pro zajištění provozuschopnosti dopravních prostředků, provádění oprav, diagnostiku a používání servisní dokumentace. Pro moderní podporu výuky se používají: virtuální realita, EDU automotive software, softskills zaměřený na automotive.

    Autodiagnostika a elektrotechnika

    • Cílem předmětu Autodiagnostika a elektrotechnika je seznámit žáka s problematikou nejčastěji používaných elektrotechnických prvků a diagnostickými zařízeními a postupy používanými v oblasti dopravních prostředků. Žáci tak získají předpoklady pro samostatnou práci v oblasti diagnostiky a oprav elektronických systémů vozidel.

    Silniční vozidla

    • Tento předmět je pilířem pro pochopení konstrukce, účelu, principů a částí silničních vozidel. Poskytuje žákům odborné znalosti, dovednosti a návyky potřebné pro zajištění provozuschopnosti dopravních prostředků, provádění oprav, diagnostiku a zpracování servisní dokumentace. Předmět silniční vozidla vytváří technický základ vědomostí pro navazující předměty provozuschopnosti a strojírenství.

    Automatizace

    • Hlavním cílem výuky tohoto předmětu je naučit žáky orientaci v oblasti průmyslové automatizace. Žáci získají znalosti o automatizovaném řízení technologických procesů a osvojí si postupy pro snímání elektrických i neelektrických veličin a ovládání akčních prvků. Naučí se také základy řízení elektrických pohonů a robotických systémů.

    Automobilní praxe

    • Předmět Praxe vede žáky k praktickému ověření a aplikaci svých nabytých vědomostí z teoretických předmětů. Při praktických činnostech žáci získávají nové poznatky a zkušenosti založené na konkrétních situacích vznikajících při realizaci zadaných úkolů. Na jednotlivých pracovištích se seznámí se zásadami bezpečnosti práce, hygienickými a požárními normami a získají zkušenosti v oblasti profesní komunikace.

    Ekonomika

    • Cílem ekonomických předmětů (Ekonomika, Seminář z podnikání) je rozvíjet ekonomické myšlení a vést žáky k pochopení tržního mechanismu a jeho fungování. Žáci získají základní předpoklady k zařazení do pracovního procesu jako kvalifikovaní zaměstnanci nebo na základě orientace v právní úpravě získají znalosti a dovednosti potřebné k podnikání v tuzemsku i v EU.
      Formou finalizace maturitního projektu v oblasti komerčního využití výrobku nebo služby žáci prohlubují a prakticky využívají získané dovednosti i v oblasti digitalizace. Samostatně vyhledávají aktuální právní a ekonomické informace a přijímají nutnost dalšího vzdělávání a prohlubování znalostí studiem odborné literatury a novel zákonů. Získané dovednosti významně doplňují profil absolventa.
      Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a hodnocení ekonomických jevů.

    Společná praxe

    • V tomto praktickém předmětu si žáci sáhnou na opravdu velké množství technologií. Podstata je založena na rotaci po 9 různých stanovištích, kterými jsou: podnikatelský inkubátor, mediální a propagační tvorba, aditivní výroba, technologie pájení, virtuální realita, zámečnická dílna, metrologie, robotika, multimediální tvorba.

    Maturitní projekt

    • Maturitní projekt vede žáky k praktickému využití nabytých vědomostí z teoretických předmětů. Žáci postupně zpracovávají samostatné projekty z různých technických oblastí, na kterých se učí řešit konkrétní problémy, plánování činností, ekonomické náležitosti a tvorbu technické a výrobní dokumentace. Část projektů včetně maturitního projektu je zaměřena na praktickou realizaci dané úlohy.

    Skip to content