• Robotika

    Základní informace

    STUDIJNÍ OBOR: INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE (KKOV: 18-20-M/01)

    Všechna zaměření v rámci oboru Informační technologie vychází ze společného vzdělávacího základu. Každý absolvent se kromě všeobecně vzdělávacích předmětů seznámí se všemi stěžejními oblastmi v rámci IT. Jsou to oblasti:

    • operační systémy,
    • hardware,
    • robotika,
    • počítačová grafika,
    • elektrotechnika,
    • počítačové sítě,
    • programování.

     

    Dle nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (NV č. 211/2010 Sb.) sdělujeme, že příslušný obor nevyžaduje stanovení zvláštních zdravotních požadavků.

    Obsah zaměření

    Žák si volí své zaměření na začátku čtvrtého ročníku. Hlavní náplní zaměření je tvorba dynamických webových stránek v prostředí PHP/MySQL, jako jsou komunikační webové portály, informační systémy firem, podniků a státní správy. V rámci zaměření je kladen důraz na celý životní cyklus informačních systémů, tedy od zpracování požadavků klienta až po vývoj, testování a nasazení systému do praxe. Významně je též posíleno téma databází.

    Žáci si mohou volit ve třetím a čtvrtém ročníku také předměty, které spadají do jiných zaměření. Jsou to předměty:

    • mobilní aplikace,
    • programové vybavení,
    • průmyslová elektrotechnika,
    • objektově orientované programování.

    Tato volba nemá vliv na zvolené zaměření.

    Učební plán

    Učební plán od 1. 9. 2024
    18 – 20 – M/01 Informační technologie
    Zaměření: Počítačové sítě, Robotika
    Kategorie a názvy předmětů 1.roč 2.roč 3.roč 4.roč Celkem
    2024 2025 2026 2027
    A. Povinné vyučovací předměty
    Všeobecně vzdělávací předměty
    Jazykové a estetické vzdělávání
    Český jazyk a literatura 3 3 2 2 10
    Anglický jazyk 3 2 2 3 10
    Seminář z českého jazyka 2 2
    Společenskovědní vzdělávání
    Základy společenských věd 2 2 4
    Matematické vzdělávání
    Matematika 4 3 3 2 12
    Přírodovědné vzdělávání
    Fyzika 2 2 4
    Chemie a ekologie 2 2
    Vzdělávání pro zdraví
    Tělesná výchova 2 2 2 2 8
    Povinně volitelný předmět
    Seminář z matematiky 2 2
    Seminář z anglického jazyka 2 2
    Seminář z podnikání (2)
    Seminář z fyziky (2)
    Informatické vzdělávání
    Informační a komunikační technologie 2 2 4
    Digitální zpracování textu 2 2
    CELKEM VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ ČÁST 22 14 9 17 62
    Odborné vzdělávací předměty
    Ekonomické vzdělávání
    Ekonomika 3 3
    Technické odborné předměty
    Hardware a operační systémy (M) 2 2 2 2 8
    Algoritmizace a programování 2 2 2 6
    Základy elektrotechniky 2 2
    Grafika a multimédia 2 2 4
    Profilové odborné předměty
    Webové aplikace 3 3
    Počítačové sítě 3 3 6
    Robotika 2 2 3 7
    Volitelný profilový předmět (KYB, VYH) (M) 2 2
    Volitelný profilový předmět (LAN, GAM) (M) 2 2
    Volitelný profilový předmět (ROB, WEB) (M) 2 2
    Učební praxe
    Praxe v informatice 2 2 4
    Duální vzdělávání 6 6 12
    Maturitní projekt (M) 2 2 4
    Společná praxe 2 2
    CELKEM ODBORNÁ ČÁST 12 19 23 13 67
    CELKEM 34 33 32 30 129
    B. Nepovinné vyučovací předměty
    Sportovní hry x x x x
    minimální počet hodin v ročníku 29
    disponobilní hodiny 39
    minimálně  (cekem hodin) 128
    (M) – volitelný maturitní předmět
    APS – Aplikační software
    INF – Informatika
    HOS – Hardware a operační systémy
    ALP – Algoritmizace a programování
    GAM – Grafika a multimédia
    LAN – Počítačové sítě
    ROB – Robotika
    UCPi – Praxe v informatice
    SPX – Společná praxe
    MAP – Maturitní projekt
    KYB – Kybernetická bezpečnost
    VYH – Vývoj her
    WEB – Webové aplikace

    Odborné předměty

    Hardware a operační systémy

    • Předmět Hardware a operační systémy se zabývá architekturou počítačů, funkcí jednotlivých komponentů a periferií. Dalším zaměřením je praktická znalost instalace a konfigurace operačních systémů. Žáci získají dovednosti z diagnostiky, drobných oprav a správy počítačové techniky. Výuka předmětu probíhá v prvních třech ročnících. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Hardware a operační systémy zvolit jako odborný volitelný předmět.

    Algoritmizace a programování

    • Předmět Algoritmizace a programování je koncipován tak, aby se žák seznámil se základními i pokročilými konstrukcemi objektově orientovaného programování. Součástí výuky jsou výstupy programů pro konzolové aplikace, okenní aplikace a herní aplikace. Výuka probíhá v programovacím jazyce Java a začíná v prvním ročníku a pokračuje až do třetího ročníku.

    Základy elektrotechniky

    • Předmět Základy elektrotechniky je zaměřen na základní elektrické prvky a obvody. Žáci se seznámí se  základními zákony a jednoduchými výpočty v elektrotechnice. Dále získají informace o jednotlivých součástkách používaných v elektronice, počítačové technice a robotice. Výuka předmětu probíhá ve druhém ročníku.

    Grafika a multimédia

    • Předmět Grafika a multimédia je rozvržen především do oblastí rastrové grafiky, vektorové grafiky, videotvorby, 3D grafiky včetně práce v herním engine Unreal. Při výuce jsou využívány především produkty od společností Adobe, Maxon a BlackMagic. Ve výuce žáci pracují na konkrétních příkladech z praxe. Výuka předmětu probíhá ve druhém a třetím ročníku. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Grafiku a multimédia zvolit jako odborný volitelný předmět.

    Průmyslová elektronika

    • Předmět Průmyslová elektronika se zaměřuje na znalosti a dovednosti v oblasti elektrotechnických prvků, materiálů a technologických postupů a to jak v oblasti moderních elektroinstalací tak průmyslové elektroniky. Žáci se dále seznámí se základy akustiky a průmyslového zpracování obrazu. Výuka předmětu probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku formou volitelného odborného předmětu.

    Vývoj her (seminář)

    • Tento seminář studentům umožní prohloubit své znalosti v oblasti grafiky a programování a aplikovat je v praxi při tvorbě interaktivních aplikací. Studenti se naučí pracovat s herními enginy, vytvářet herní mechaniky, navrhovat uživatelské rozhraní a řešit technické problémy spojené s vývojem her. Jde o volitelný předmět ve 4. ročníku studia.

    Webové aplikace (seminář)

    • Seminář Vývoj webových aplikací poskytuje studentům komplexní přehled o tvorbě dynamických webů. Skrze praktické projekty rozvíjí svou schopnost navrhovat, programovat a testovat webové aplikace s důrazem na bezpečnost a uživatelský komfort. Jde o volitelný předmět ve 4. ročníku studia.

    Počítačové sítě

    • Předmět Počítačové sítě je koncipován tak, aby žáci zvládli základní dovednosti v oblasti počítačových sítí. Výuka se zaměřuje na problematiku nastavení síťových zařízení pro pevné a bezdrátové sítě. V průběhu studia mají žáci možnost získat certifikáty v rámci mezinárodního programu Cisco Networking Academy. Výuka probíhá ve druhém a třetím ročníku. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Počítačové sítě zvolit jako maturitní profilový předmět.

    Robotika

    • Předmět Robotika si klade za cíl vytvořit u žáků vstupní informace a dovednosti ze světa robotů, moderních řídicích systémů, automatizace, jejich vlastností a možností využití. Zaměřuje se podrobněji na jednotlivé oblasti, jako jsou napájecí zdroje, senzory, pohonné jednotky, programovatelné automaty a další. Stranou nezůstává ani oblast zabezpečení robotizovaných pracovišť nebo hledání a odstraňování poruch. Výuka předmětu probíhá v prvních třech ročnících. Ve čtvrtém ročníku je pak možnost si Robotiku zvolit jako maturitní profilový předmět.

    Praxe

    • Předmět Praxe vede žáky k praktickému ověření a aplikaci svých nabytých vědomostí z teoretických předmětů. Při praktických činnostech žáci získávají nové poznatky a zkušenosti založené na konkrétních situacích vznikajících při realizaci zadaných úkolů. Seznámí se zásadami bezpečnosti práce, hygienickými a požárními normami a získají zkušenosti v oblasti profesní komunikace. Výuka probíhá v prvním a druhém ročníku, potom pokračuje v předmětu Maturitní projekt.

    Maturitní projekt

    • V předmětu Maturitní projekt žáci postupně zpracovávají samostatné projekty z různých technických oblastí, na kterých se učí řešit konkrétní problémy, plánování činností, ekonomické náležitosti a tvorbu technické a výrobní dokumentace. Část projektů včetně maturitního projektu je zaměřena na praktickou realizaci dané úlohy. Výuka navazuje na předmět Praxe a probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku.

    Skip to content